söndag 17 februari 2013

E N E R G I

Jag är så förvånad! 

Igår, efter arbetspasset på taket tänkte jag att jag definitivt kommer att somna 'ovaggad', men icke, höll mig vaken till 24:00.  I eftermiddag trodde jag också att jag skulle somna ganska så snart där i soffan, men inte nu heller. I stället bakade jag lite hälsobröd och fixade en god broccoligratäng.  

Tyvärr läste jag inte brödreceptet så noga så det blev lite spännande hur resultatet skulle bli, var inte tillräckligt fokuserad. Det blev lite fel och jag fick fantisera lite men faktiskt, resultatet blev kanon. Och jag kunde inte hålla mig som ni ser! Kan också erkänna, det var inte mycket som stämde här inte när jag läser receptet IGEN! Men lägger in det ursprungliga receptet här nedan.



HÄSLOFRALLOR, 12 st

1 dl fibrex (eller 3 msk strömald fibrex)
1 dl vatten
1 dl bakepro
2 dl kokosnötsmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 msk brödkrydda
2 msk linfrön
4 ägg
2 dl kesella (eller creme fraiche eller turkisk yoghurt)
1 dl vispgrädde
1 dl vatten
4 msk kokosolja


Blanda fibrex och 1 dl vatten i en liten skål och låt stå och svälla. Blanda alla torra ingredienser i en skål och blanda väl. Vispa ihop ägg med vispgrädde, vatten (1 dl), kesella och smält kokosolja. Blanda ihop alla ingredienser till en fast deg. Låt degen svälla 5-10 minuter. Dela degen i tolv bitar och forma till runda bullar. Grädda i ca 20 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt bröden svalna under bakduk.

Så kommer vi då till den goda broccolipajen. Pajdegen har jag testat tidigare, hämtat från Wellness-tidningen och är kanon.

BROCCOLIPAJ
100 gr rumsvarmt smör
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
Salt
Fyllning:
300 gr fryst broccoli
2 salladslökar
300 gr rökt skinka / 'Ramsele bacon'
2 dl riven stark ost
3 ägg
2 dl grädde
salt o svartpeppar

Sätt ugnen på 175 gr
Tinga broccolin något
Nyp ihop ingredienserna till pajskalet. Låt degen vila 15 min i kyl.
Tryck ut degen i en pajform. Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen i 10 minuter. 
Lägg broccolin i boten av pajskalet.
Strimla salladslöken o skär skinkan/baconet i tärningar/strimlor. 
Lägg salladslök, skinka/bacon och ost över broccolin. 
Vispa ihop ägg med grädde, salt o peppar och häll det över pajskalet

Höj värmen till 200 grader.
Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar