lördag 2 februari 2013

Fredagens matäventyr

Ingredienserna och jag klara. Nu ska det tillagas en riktig lyxmiddag, för lilla mig. Finvinet får stå där i bakgrunden och luftas, tills det blir dags för servering.


Fick tag på fantastiskt fin oxfilé, på bilden till höger ser ni att jag skurit en djup ficka i oxfilén och fyllt den med gorgonzola. Nu ska de stekas lite snabbt.

 Oj vad fina de blev. Nu får de vila en stund medan jag hackar lite schalottenlök som jag steker lite försiktigt, smular ned gorgonzola och smaksätter med viltfond och rött vin.


Sedan var det bara att låta de fina filébitarna puttra en liten stund.

PS! Synd att jag glömde ta bort tidsinställningen i kameran, ska försöka komma ihåg det till kommande bilder. Hade ju tänkt mig friterad camembert med hjortronsylt till dessert, men jag var nog alldeles för lyrisk över min lyxiga middag att det blev liksom inte av. Och tänk, det doftar fortfarande så gott från matlagningen igår kväll. Kanske blir det dessert ikväll, men bara kanske. Kvar i kylen har jag två bitar oxfilé. Känns lite för lyxigt att ta en till lunch, bättre då att våndas och längta till middag á la gårdagen.
 Klart för servering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar