onsdag 21 mars 2012

Trädgårdsföreningens gäst

Ikväll var det trädgårdsinformation från högre ort kan man säga. Trädgårdsföreningen hade nämligen bjudit in Larz Danielsson från Hammarstrand som informerade lite om hans egna odlingsknep när det gäller frösådd. Ska försöka dokumentera lite av det jag själv inte kände till. 

Larz rekommenderade inte alls att vi sår våra fröer i jordfyllda toarullar, inte heller tycker han om mjölkförpackningar. Toarullarna har egenskapen att vid för mycket fukt, alstras mögelsporer och när det gäller mjölkkartongerna blir det både för tätt och fuktigt, helt enkelt klibbigt vilket inte är bra för fröernas grobarhet. Själv har jag genom åren snurrat en otal cylindrar av tidningspapper och fyllt med jord och jag kan nog intyga med mr Danielsson att det faktiskt alstras mögelsporer även med denna metod, så nu slutar jag med det.

Frösådd:
Vill man ha en säker frösådd förordar han en blandning av Hasselfors jord, sand och lite lecakulor (2-6 mm) som han gärna blandar upp med vermiculit. En frösådd ska inte heller stå varmt till som man gärna kan tro, helst ska de gro svalt, 12-15 grader. Absolut inte i stora solfyllda fönster där det blir väldans varmt. Nu blir det till att tänka om, har nu förstått att förrådet bakom mitt garage blir en perfekt plats. Ett bra tips är också att köpa på sig billig lysrörsarmatur (med varmt vitt sken) från t.ex Jula. Fröerna behöver ljuset cirka 8 timmar/dygn.

Vattning:
Fixa vattningen under morgonen, vattnar man under kvällstid sätter man istället igång processen av förruttnelse eller bildande av gråmögel.  

Omskolning:
När fröerna så äntligen visar sig finns det också en regel. Enligt Larz ska de ha 2 hjärtblad + 2 nya blad innan det är dags för omskolning. Försiktigt ska de plockas över till en egen väl rengjord kruka.


Gödning:
Jorden tappar sin näring ganska snabbt så här rekommenderas näringsgödsling redan efter 3-5 veckor i nya krukan, använd gärna standardgödsel 1 gång i veckan. 

Nu till något intressant. Har några kära Backsippor i min rabatt, ikväll fick jag veta att man kan ta hand om de 'toffsar' som visar sig efter blomning och genast plantera dem i krukor, täck dem med jord, skola om dem under hösten. Låt dem sedan stå kvar i sina krukor under jord och den snö som kommer så gror nya och fina plantor under kommande vår.  
 
Är man lite nyfiken på Larz specialiteter kan man kika in på hans hemsida, http://www.spezialplant.nu/, och hans nätbutik. 

Och nu kan man ju fråga sig varför jag inte fick med några bilder, blev helt enkelt paralyserad. Jag som hade laddat kamerans batteri och tankat ur gamla bilder från minneskortet, jag var verkligen förberedd, men har ändå fina minnen från kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar