söndag 19 augusti 2012

'Huganisse'

Så brukar lilla Nora uttrycka sig, ett roligt uttryck som även jag tar till mig av ibland. 'Huganisse' så goda de blev mina mini-cupcakes.

Jag ändrade dekorationen på mina 60 mini-cupcakes. Tyckte att det kunde bli lite festligare med en italiensk maräng på toppen, därför använde jag min hemgjorda lemoncurd som fyllning och spritsade marängen som kronan på verket. Så har jag ju en liten brännare i lådan, så varför inte testa den också. Riktigt lyckat om jag får säga det själv men nu får karaktären ta över, syndigt goda cupcakes blev det, vågar nog inte baka dem igen.



Italiensk maräng
3 äggvitor
1 nypa salt
2 dl strösocker
1/2 dl vatten

Vispa äggvitorna och saltet hårt. Koka under tiden en sockerlag av socker och vatten till 121 grader (exakt) i en liten kastrull. 

Häll den heta sockerlagen över äggvitorna under vispning. Fortsätt att vispa tills marängen är kall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar