söndag 26 augusti 2012

Linas fantastiska köttfärslimpa

Daniel bjöd hem mig på middag igår, tyvärr hade jag lite möcke att göra. Daniels Lina gör en fantastisk köttfärslimpa, den går verkligen inte av för hackor. Hon är definitivt den bästa kocken här. Så ikväll tänkte jag testa ett litet eget mix, som blir lite spännande. Följer Linas recept och tillför lite fransk löksoppa i blandningen från ett annat recept.

Lägger på lite Ramselse-bacon. Jämarns så gott  det ska bli!

Det kan konstateras att Lina fortfarande är regerande mästare vad gäller köttfärslimpan. Kanske min limpa hade fått en annan touch om jag inte bedrivit så mycket fysiskt trädgårdsarbete och kanske egentligen var lite trött. Jag skulle ju förbereda några matlådor till jobbet och som eventuellt även också skulle bli en söndagsmiddag. Jag var duktig ända tills jag fått in den härliga formen i ugnen och satt mig i soffan för att vänta in limpan som skulle gotta sig en hel timme i ugnen. Varför lurar jag mig själv hela tiden . . . Precis som vanligt somnade jag i soffan och vaknade 02:10 på natten. Tyckte väl att det luktade lite mat i köket och KOM PÅ att jag faktiskt hade en köttfärslimpa på lut där i ugnen. Gissa om jag var nervös när jag öppnade luckan och lyfter upp formen... ja vad säger man iscccchh! Kanske det ändå var klokt att lägga på alla dessa baconskivor som ändå måste ha hjälpt till med sitt fett att inte torka ut limpan. Den var faktiskt OK, men så synd på detta goda bacon, för det var ju det jag fick plocka bort. Så idag ville jag faktiskt inte äta köttfärslimpa, dag 4. Näe, vi styrde kosan mot BIM istället, helt rätt. Jag var nog så sugen på något annat för ett tag, så jag glömde att dokumentera GI-rätten.

2 kommentarer:

  1. Hur blev resultatet?
    Rullar du inte din i smörpapper så att den verkligen blir en limpa?

    SvaraRadera
  2. Nej inget smörpapper, allt rymdes så perfekt i formen. Synd bara att jag somnade i soffan, man kan säga att den blev väldigt välgräddad. Resultatet låter vänta sig till lunch.

    SvaraRadera