fredag 14 september 2012

Snälla grannen


Nu har det gått några dagar igen som släpat efter här på bloggen. Hur som helst, när jag kom hem från jobbet i förrgår var min granne ute på vår gemensamma garageinfart. När jag parkerat kom han fram och frågade om jag ville plocka lite bär från deras krusbärsbuske. Han tycker det är lite onödigt att de ska förfaras och jag håller med honom. Jag har aldrig prövat något krusbärsrecept, men någon gång ska vara den första. Hittade ett recept som jag tyckte såg lovande och gott ut. Först skulle krusbären snoppas och kom på att använda det perfekta verktyget för detta - min lilla kryddgrönt-sax.


Första koket genererade i två stora burkar och en mindre. Som tack för bären placerade jag en av de stora burkarna på grannens farstukvist innan jag drog iväg till jobbet morgonen efter. När jag kom hem igår kväll passade jag på att plocka några hundra gram till för ett nytt marmeladkok. Måste nog lämpa över några burkar till barn och barnbarn för inte kan jag äta upp allt detta här!  Ser att bildramarna blivit lite olika, här måste jag bli lite mer noggrann. Och här har vi receptet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar