söndag 8 juli 2012

Big family evening!

I fredags kom Anna och Niclas hem över helgen, vilket är riktigt roligt. Sedan blir det ju lite pysslande för att få till en kväll som passar alla, lite småjusteringar bara. Så ikväll fick jag äntligen ihop 7 personer till middagsbordet, Anna, Niclas, Daniel, Lina, Ida, Måns och mig själv. Tyvärr kunde inte Måns flickvän Anna vara med eftersom hon var tvungen att jobba, stackars Anna. Tanken var ju att grilla men med strilande regn under förmiddagen och lågt i tak i eftermiddag blev det en helt annan meny för kvällen, men den var verkligen värd att pröva. Gissa om det var styrka i den här rätten, gudomlig! Måns skämtade lite och tyckte att man kanske skulle komplettera med lite piripiri, kul kille! Hade faktiskt lite extra tillbehör på bordet som lite Ajvar (hot) och creme fraiche, ooo så gott! Receptet kommer absolut att tillhöra kategorin familjerecept, ett bra recept om man är många.

Jag brukar som alltid fota mina anrättningar men så blev det inte ikväll, antagligen var vi för hungriga. Men jag har ändå lyckats hitta en liknande bild på nätet.

Bild från hittarecept.se

Enchiladas med köttfärs, 4 port 
8 tortillabröd (medium)
1 gul lök (hackas och fräses i stekpanna)
400 gr köttfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl vatten
3 tomater (hackas)
2 dl riven ost

Gör så här:
Fräs löken i stekpannan
tillsätt köttfärsen
tillsätt salt, peppar och vatten
hacka tomaterna
  • lägg köttfärs mitt på tortillabröden, rulla ihop, lägg i form eller långpanna
  • strö över de hackade tomaterna
Sås:
3 dl vatten

2 msk tomatpuré
1 köttbuljongtärning
2 dl creme fraiche
1-2 vitlöksklyftor
½ tsk oregano (glömde jag)
1 burk grön chili
salt, peppar
  • koka ihop vatten, tomatpuré och buljongtärning
  • tillsätt creme fraiche, vitlök samt den gröna chilin
  • krydda med salt o peppar
  • häll nu såsen över tortillabröden
  • strö över riven ost
  • grädda i 200 grader i ca 20 minuter
För att lindra det 'hotta' i rätten så mildrades detta lite med en frisk fruktsallad
I stället för creme fraiche använde jag Annas Oautly-grädde för den mjölkfria varianten

Apelsinsallad med oliver, 4 port
3-4 apelsiner
1 liten röd lök
15-20 svarta oliver
myntablad
2 msk olivolja (hoppsan, det glömde jag ser jag nu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar